Kurusıkı Silahların Hukuki ve Sosyal Durumu Arama Toplantısı
- Program
- 12 Ocak 2008, Dedeman İstanbul Oteli
9:00 KAYIT
9:55 Açış Konuşmaları
Nazire Dedeman – Umut Vakfı Kurucu Başkanı
10:00 Kurusıkı Silahları Hukuki ve Sosyal Durumu Tebliğler Oturumu
Moderatör: Dr. Ayhan Akcan – Umut Vakfı Yönetim Kurulu Üyesi
10:10 Kurusıkı Silahlarla Meydana Gelen Olaylara İlişkin Yargıtay Kararları
Zeki Aslan - Yargıtay 8. Daire Başkanı
10:30 Suç Korkusu ve Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Tasarısı’ndaki Görünümü
Prof. Dr. Timur Demirbaş - Umut Vakfı Yönetim Kurulu Üyesi /Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi
10:50 Kahve Arası
11:00 Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Tasarısı’nın Güvenlik Boyutu
Tuncay Pekin - Emniyet Genel Müdürlüğü Emniyet Amiri
11:20 Kuru Sıkı Silahlara ve Yasa tasarısına Silah Sanayisinin Yaklaşımı
Cuma İçten –Silah Üreticileri ve Satıcıları Derneği Başkanı
11:40 ‘Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Tasarısı’na İlişkin TBMM İçişleri Komisyonu Çalışmaları Süreci
Tevfik Ziyaeddin Akbulut - AKP Tekirdağ Milletvekili ve T.C. İçişleri Komisyonu Başkanı
12:00 ‘Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Tasarısı’na İlişkin Hukuki Değerlendirme
Av. Fikret İlkiz – Umut Vakfı Mütevellisi ve Yönetim Kurulu Üyesi
12:20 Soru – Cevap
13: 00 Öğle Yemeği
14:00 Çalışma Grupları Toplantıları
Hukuk ve Güvenlik Çalışma Grubu
Sosyal ve Medya Çalışma Grubu
16:00 Çalışma Grupları Raporlarının Açıklanması ve Sonuç Bildirgesi
17:30 Kokteyl - Sonuç Bildirgesi
-
Kuru-sıkı silah, gerçek bir silahtır. Kuru-sıkı silahlarla ilgili yasal düzenlemelerin mutlaka yapılması gerekir.
Kuru-sıkı silahlar ve genel silahlanma için “silaha karşıyız” derken bile olayı meşrulaştıran dilden vazgeçmemiz gerekir. Gazeteciler için bir bireysel silahsızlanma terminolojisi oluşturulabilir.Kuru-sıkı silahların toplumdaki algılanışını reklamlar teşvik etmektedir. Reklamlarda kurusıkı silahın alış ve satışının engellenmesi için kuru-sıkının bir silah olduğu yasalarda açıkça yer almalıdır.Çocuk, genç ve ebeveynlere, kısaca tüm topluma; kuru-sıkı ve diğer silahların vereceği zararlar detaylı olarak anlatılmalıdır. Ebeveynlerin bu konuda dikkatli ve duyarlı olmalarını sağlamak için çeşitli yollardan (örneğin TV programları gibi) eğitilmelerine önem verilmelidir.Kendini ifade edemeyenlerin; ateşli silahlar, kuru-sıkı silahlar, bıçaklar ya da diğer şiddet araçlarını kullandıkları öfke dolu eylemlerle kendilerini ifade etmeleri bir toplumsal iletişimsizlik biçimini göstermektedir. Bu konuda bir kurumun var olması bile, bu zihniyet dönüşümünü sağlamak için bir ısrarın varlığının göstergesidir. Burada önemli olan istikrarlı bir ısrardır. Bu ısrarda kullanılan söylem çok önemlidir.Zihniyet değişiminde; söz-eylem birliği diyebileceğimiz kampanyalarda, tanımlama, başarılı öykülerin medyada sık sık yer alması, kuru-sıkının tehlikelerinin vurgulanması önemlidir. Ayrıca iletişim kurmaya, konuşabilmeye çabalamak ve bu dili dönüştürecek sloganları, sözü kullanmak gerekir.Yargıtay içtihatlarındaki farklılıkların giderilmesi için içtihatlar arasındaki aykırılıkların giderilmesini ve ayrıca kuru-sıkı silah tanımında Türk Ceza Kanunu Madde 6/1 (f)’de yer alan “silah” deyiminden kuru-sıkı silahın da anlaşılabilmesi için gerekli yasal düzenlemelerin yapılması önerilmektedir.Hukuk ve Güvenlik Çalışma grubu, “Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Tasarısı”nı ve maddelerini tartışarak, aşağıdakiTasarı Maddeleri Değişiklik Önerilerini benimsemiştir.SES VE GAZ FİŞEĞİ ATABİLEN SİLAHLAR HAKKINDA KANUN TASARISI MADDELERİ HAKKINDA DEĞİŞİKLİK ÖNERİLERİ
I- TASARININ “İMAL, İTHAL VE İHRAÇ” BAŞLIKLI 2 İNCİ MADDESİİmal, ithal ve ihraçMADDE 2- (1) Bu Kanun kapsamına giren silahların imali Sanayi ve Ticaret Bakanlığının iznine tabidir.(2) Bu Kanun kapsamındaki silahların 10/7/1953 tarihli ve 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanun hükümlerine tabi silah vasfına dönüştürülemeyecek ve üzerinde 6136 sayılı Kanun hükümlerine tabi silahlardan ayırt edilmesini sağlayan bir işaret taşıyacak şekilde üretilmesi zorunludur. Bu zorunluluklar ithalatta da aranır.(3) Bu Kanun kapsamındaki silahların ithal ve ihraç işlemleri, genel hükümlere göre yerine getirilir. Ancak bunların ithalinde, İçişleri Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığının uygun görüşü aranır.şeklinde düzenlenmiştir.MADDE 2 DEĞİŞİKLİK ÖNERİSİTasarının 2. Maddesinin 2. Fıkrasına “... 6136 sayılı Kanun hükümlerine tabi silahlardan..” sonra ve “ayırt edilmesi” ifadesinden önce gelmek üzere “kolayca” ibaresinin madde metnine eklenmesi suretiyle Tasarının 2 inci maddesinin aşağıdaki şekilde değiştirilmesine,İmal, ithal ve ihraçMADDE 2- (1) Bu Kanun kapsamına giren silahların imali Sanayi ve Ticaret Bakanlığının iznine tabidir.(2) Bu Kanun kapsamındaki silahların 10/7/1953 tarihli ve 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanun hükümlerine tabi silah vasfına dönüştürülemeyecek ve üzerinde 6136 sayılı Kanun hükümlerine tabi silahlardan kolaycaayırt edilmesini sağlayan bir işaret taşıyacak şekilde üretilmesi zorunludur. Bu zorunluluklar ithalatta da aranır.(3) Bu Kanun kapsamındaki silahların ithal ve ihraç işlemleri, genel hükümlere göre yerine getirilir. Ancak bunların ithalinde, İçişleri Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığının uygun görüşü aranır.II- TASARININ “TAŞINMASI, SATIŞI VE NAKLİ” BAŞLIKLI 3 ÜNCÜ MADDESİ
Taşınması, satışı ve nakliMADDE 3- (1) Bu Kanun kapsamına giren silahların;a) Taşınması,b) Ateşli silahlarla işlenen veya 6136 sayılı Kanun kapsamına giren suçlardan dolayı hükümlü bulunanlar ile kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına mahkûm olanlara veya onsekiz yaşından küçüklere satılması,c) Yönetmelikte belirlenmiş esas ve usullere aykırı olarak imal edilmiş olanların satılmasıyasaktır.(2) Bu silahların satışı, mermi veya av malzemesi ya da yivsiz tüfek satışı yapmak için ruhsatlandırılmış yerlerce yapılır. Bu silahları satan bayilerle, başkalarına satan veya devredenlerin ya da başkalarından satın alan veya devralanların bir ay içinde Cumhuriyet Savcılığından alacakları sabıka kaydıyla birlikte mahallî mülki amire bildirimde bulunmaları zorunludur.(3) Söz konusu silahlar, ancak her an kullanıma elverişli olmayacak ve kolay ulaşılmayacak şekilde, boş olarak kutu içerisinde nakledilebilirler. Bu silahların belirtilen şekil ve şartların dışında nakledilmesi taşıma olarak kabul edilir.şeklinde düzenlenmiştir.MADDE 3 DEĞİŞİKLİK ÖNERİSİTasarının 3. Maddesinin 1. Fıkrasının b bendinin son cümlesinin “….veya psikiyatrik raporu olmayanlara ve onsekiz yaşından küçüklere satılması” şeklinde değiştirilmesi,Tasarının 3. Maddesinin 2. Fıkrasına son cümle olarak “Bu silahları satın almaya ve kullanmaya özendirici, yönlendirici, teşvik edici her türlü kampanya ve reklam uygulamaları yasaktır”ifadesinin eklenmesi suretiyle Tasarının 3 üncü maddesinin aşağıdaki şekilde değiştirilmesi;Taşınması, satışı ve nakliMADDE 3- (1) Bu Kanun kapsamına giren silahların;a) Taşınması,b) Ateşli silahlarla işlenen veya 6136 sayılı Kanun kapsamına giren suçlardan dolayı hükümlü bulunanlar ile kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına mahkûm olanlara veya psikiyatrik muayene raporunda sağlam olmayanlara ve onsekiz yaşından küçüklere satılması,c) Yönetmelikte belirlenmiş esas ve usullere aykırı olarak imal edilmiş olanların satılmasıyasaktır.(2) Bu silahların satışı, mermi veya av malzemesi ya da yivsiz tüfek satışı yapmak için ruhsatlandırılmış yerlerce yapılır. Bu silahları satan bayilerle, başkalarına satan veya devredenlerin ya da başkalarından satın alan veya devralanların bir ay içinde Cumhuriyet Savcılığından alacakları sabıka kaydıyla birlikte mahallî mülki amire bildirimde bulunmaları zorunludur. Bu silahları satın almaya ve kullanmaya özendirici, yönlendirici, teşvik edici her türlü kampanya ve reklam uygulamaları yasaktır.(3) Söz konusu silahlar, ancak her an kullanıma elverişli olmayacak ve kolay ulaşılmayacak şekilde, boş olarak kutu içerisinde nakledilebilirler. Bu silahların belirtilen şekil ve şartların dışında nakledilmesi taşıma olarak kabul edilir.III- TASARININ “CEZA HÜKÜMLERİ” BAŞLIKLI 4 MADDESİCeza hükümleriMADDE 4- (1) Bu Kanun kapsamındaki silahları yetkili mercilerden izin almadan veya 6136 sayılı Kanun hükümlerine tabi silah vasfına dönüştürülecek şekilde imal edenler bir yıldan üç yıla kadar hapis ve yüz günden beşyüz güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır.(2) Bu Kanunun 3 üncü maddesindeki yasaklara aykırı davranışta bulunanlara beşyüz Yeni Türk Lirası idari para cezası verilir. Ayrıca bu silahların mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilir.(3) Bu Kanun kapsamına giren silahları, yönetmelikte belirlenmiş esas ve usullere aykırı olarak imal edenlere beşbin Yeni Türk Lirasından yirmibin Yeni Türk Lirasına kadar idari para cezası verilir. Bu fiilin tekrarı halinde idari para cezasının iki katına karar verilir.(4) Bu Kanun hükümlerine göre idari para cezasına ve mülkiyetin kamuya geçirilmesine karar vermeye mahallî mülki amir yetkilidir.şeklinde düzenlenmiştir.MADDE 4 DEĞİŞİKLİK ÖNERİSİTasarının 4. Maddesinin 1. Fıkrasına “İmal edenler” den sonra gelmek üzere “..veya satanlar” şeklinde ibarenin eklenmesi suretiyle Tasarının 4 üncü maddesinin aşağıdaki şekilde değiştirilmesine,Ceza hükümleriMADDE 4- (1) Bu Kanun kapsamındaki silahları yetkili mercilerden izin almadan veya 6136 sayılı Kanun hükümlerine tabi silah vasfına dönüştürülecek şekilde imal edenler veya satanlar bir yıldan üç yıla kadar hapis ve yüz günden beşyüz güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır.(2) Bu Kanunun 3 üncü maddesindeki yasaklara aykırı davranışta bulunanlara beşyüz Yeni Türk Lirası idari para cezası verilir. Ayrıca bu silahların mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilir.(3) Bu Kanun kapsamına giren silahları, yönetmelikte belirlenmiş esas ve usullere aykırı olarak imal edenlere beşbin Yeni Türk Lirasından yirmibin Yeni Türk Lirasına kadar idari para cezası verilir. Bu fiilin tekrarı halinde idari para cezasının iki katına karar verilir.(4) Bu Kanun hükümlerine göre idari para cezasına ve mülkiyetin kamuya geçirilmesine karar vermeye mahallî mülki amir yetkilidir. - Basın Bülteni
-
“Kuru Sıkı Silahların Hukuki ve Sosyal Durumu” Arama Toplantısı
Dedeman İstanbul Oteli’nde düzenlendiKurusıkı silahların ülkemizdeki hukuki ve sosyal durumunu, konunun her yönünü dikkate alarak değerlendirmek; mevcut yasal düzenlemeyi yeniden gözden geçirerek, yasada yer alması gerekli olan maddeleri tespit etmek ve kurusıkı silahlara ilişkin toplumda yerleşmiş yanlış algının nasıl değiştirilebileceğini, medyanın ve diğer toplumsal aktörlerin bu konuda üstlenebilecekleri rolü tespit edebilmek amacıyla “Kurusıkı Silahların Hukuki ve Sosyal Durumu” Arama Toplantısı düzenlendi.
12 Ocak 2008, Cumartesi günü Dedeman İstanbul Oteli’nde düzenlenen Arama Toplantısı, Umut Vakfı Kurucu Başkanı Nazire Dedeman’ın açılış konuşmasıyla başladı.
Toplantının öğleden önceki ilk bölümünde sunulan tebliğler, kurusıkı silahlara ilişkin Türkiye’deki durumu genel hatlarıyla ortaya koydu.
Yargıtay 8. Daire Başkanı Zeki Aslan “Kurusıkı Silahlarla Meydana Gelen Olaylara İlişkin Yargıtay Kararları”, Prof. Dr. Timur Demirbaş “Suç Korkusu ve Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Tasarısı’ndaki Görünümü”, Emniyet Genel Müdürlüğü’nden Emniyet Amiri Tuncay Pekin “Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Tasarısı’nın Güvenlik Boyutu”, Silah Üreticileri ve Satıcıları Derneği Başkanı Cuma İçten “Kuru Sıkı Silahlara ve Yasa tasarısına Silah Sanayisinin Yaklaşımı”, AKP Tekirdağ Milletvekili ve T.C. İçişleri Komisyonu Başkanı Tevfik Ziyaeddin Akbulut “Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Tasarısı’na İlişkin TBMM İçişleri Komisyonu Çalışmaları Süreci” ve Av. Fikret İlkiz “Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Tasarısı’na İlişkin Hukuki Değerlendirme” konularında tebliğler sundular.
Öğleden sonra ise “Hukuk ve Güvenlik” ile “Sosyal Durum ve Medya” Çalışma Grupları, konuyu çeşitli yönleriyle ele aldılar ve çalışma raporlarını açıkladılar.
- Katılımcılar
- Abdurrahman Bayramoğlu
İstanbul Barosu Bireysel Silahsızlanma Komisyonu
Ali Canlı
İstanbul İl Jandarma Komutanlığı
Av. Fikret İlkiz
Umut Vakfı (Sonuç Bildirgesi Oturumu Başkanı)
Av. Halim Özatan
Avukat
Bülent Şam
Adalet Bakanlığı Adli Tıp Kurumu
Cezmi Erdemgil
Avukat
Cuma İçten
Silah Üreticileri ve Satıcıları Derneği
Çetin Seçkin
Adalet Bakanlığı Adli Tıp Kurumu
Dr. Ayhan Akcan
Umut Vakfı
Yard. Doç. Dr. Emre Gökalp
Anadolu Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü
Gülden Treske
RTÜK Genel Müdürlüğü
Hülya Özkan
İstanbul Barosu Bireysel Silahsızlanma Komisyonu
Hüsnü Salim Cangil
İstanbul Üniversitesi Adli Tıp Enstitüsü
Joti Kohli
Bahçeşehir Üniversitesi Barış Araştırmaları Merkezi
Kaşif Töre Ağanoğlu
Ceza Hukuku Derneği
Nagehan Parlakoğlu
RTÜK İstanbul Bölge Müdürlüğü
Neşe Erdilek
İstanbul Bilgi Üniversitesi Göç Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi
Prof. Dr. Nilüfer Narlı
Bahçeşehir Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü
Nur Bekata Mardin
Boğaziçi Üniversitesi Barış Eğitimi Merkezi
Prof. Dr. Nurçay Türkoğlu
Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Bilimleri Bl.
Prof. Dr. Salih Cengiz
İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi
Prof. Dr. Timur Demirbaş
Umut Vakfı - Bahçeşehir Üniversitesi Hukuk Fakültesi (Hukuki Durum Çalışma Grubu Başkanı)
Prof. Dr. Tülin İçli
Hacettepe Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü (Sosyal Durum ve Medya Çalışma Grubu Başkanı)
Dr. Recep Yaşar
Türkiye Gazeteciler Cemiyeti
Tevfik Ziyaeddin Akbulut
AKP Tekirdağ Milletvekili ve T.C. TBMM İçişleri Komisyonu Başkanı
Tolga Korkut
Bianet
Tuncay Pekin
Emniyet Genel Müdürlüğü
Zeki Aslan
Yargıtay 8. Daire Başkanı
Zeki Kentel
Hürses Gazetesi
Barış Günaydın
Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi (Raportör)
Esengül Ayyıldız
Umut Vakfı (Raportör) - Nazire Dedeman Konuşma Metni
-
Değerli Konuklarım,
Öncelikle, kıymetli vaktinizi ayırarak, yurttaşlarımızın can güvenliğini sağlamak ve barışın hakim olduğu bir toplumu birlikte kurmak özlemi gereğince düzenlediğimiz “Kurusıkı Silahların Hukuki ve Sosyal Durumu” Arama Toplantımıza katıldığınız için sonsuz teşekkürlerimi sunuyorum.
Umut Vakfı, yıllardır üzerinde düşündüğü ve tehlikelerine işaret ettiği kurusıkı silahlara ilişkin 2007 yılında bir Komisyon oluşturmuştur. Sözkonusu Komisyonumuz, Mayıs – Ekim 2007 tarihleri arasında 4 defa toplanarak, “Kurusıkı Silahların Hukuki ve Sosyal Durumu Arama Toplantısı” ile ilgili zemin çalışmalarını gerçekleştirmiş, konunun taraflarını davet ederek karşılıklı bilgi paylaşımında bulunmuştur. Komisyon toplantıları neticesinde Kurusıkı Silahların, Türkiye’deki Hukuki ve Sosyal Durumu’na ilişkin tespitler ve belirlenebilmiş öneriler bir rapor haline getirilerek, konunun ilgili taraflarına, yasama birimlerine iletilmiştir.
Kurusıkı silahlar konusu, her ne kadar yalnızca son bir yıldır toplumumuzun gündeminde sıklıkla yer alsa da; yıllardır gerçeğe dönüştürülen kurusıkı silahlar birçok yurttaşımızın hayatına malolmuştur. Zannedildiğinin aksine, kurusıkı silahlar birer oyuncak değildir. İnsan yaşamına son verebilen, son derece tehlikeli birer şiddet aracıdır. Şiddet aracının oyuncağı ya da imitasyonu olmaz. Kurusıkı silahları “oyuncak” olarak nitelendirilmesi, “silaha” ilişkin toplumdaki yanlış algıyı pekiştirdiği gibi, kurusıkı silahların birer şiddet aracı olarak toplumda yaygınlaşmasına da hizmet etmektedir. Çocuklarımız, gençlerimiz ve yetişkin yurttaşlarımız tarafından kolaylıkla edinilmekte ve yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu nedenle ateşli silahlara olduğu kadar, kurusıkı silahlara ilişkin de her türlü engelleyici düzenlemenin bir an önce hayata geçirilmesinin çok önemli olduğunu düşünüyoruz.
Umut Vakfı’nın bu konu ile ilgili gerçekleştirdiği komisyon çalışmaları açıkça göstermiştir ki; kurusıkı silahlara ilişkin Türkiye’de hiçbir yasal düzenleme bulunmamaktadır. Konunun muhataplarının bir an önce ivedilikle belirlenmesi gerekmektedir. Öte yandan, büyük bir boşluğu dolduracağına inandığımız, İçişleri Komisyonu’nun üzerinde çalıştığı yasa, son derece önemli ve iyi niyetli bir girişimdir.
Fakat ;
• Sözkonusu silahların edinilmesini engelleyecek kısıtlayıcı nitelikte bir yasanın oluşturulabilmesi ve müeyyidelerin arttırılması,
• Toplumda kurusıkı silahların “oyuncak” olduğuna, “zarar verici olmadığına” ilişkin yerleşmiş yanlış algının kırılması,
• Silahın “oyuncak”ının ya da “imitasyonunun” olamayacağına ilişkin zihniyetin oluşturulabilmesi için, farklı fikirlerin ve çeşitli uzmanlıklardaki bilgilerin biraraya gelerek, derinlemesine ve disiplinlerarası bir bakışla gerekli değerlendirmenin yapılmasının son derece önemli olduğuna inanıyoruz.Bu nedenle bugün bir aradayız. Konuyu, her yönüyle ele alabilmek amacıyla, bu konuya ilişkin bilgisi ve düşüncesi olan herkese ulaşmaya çalışarak; bugün birarada olabilmeyi ve fikirlerimizi, bilgilerimizi içinde yaşadığımız toplumun yararına dönüştürebilmeyi hedefledik.
Arama Toplantımızın amacı, kurusıkı silahların ülkemizdeki hukuki ve sosyal durumunu, konunun her yönünü dikkate alarak değerlendirmek; mevcut yasal düzenlemeyi yeniden gözden geçirerek, yasada yer almasını gerekli gördüğümüz hususları tespit etmek ve kurusıkı silahlara ilişkin toplumsal zihniyet yapısını gözönünde bulundurarak, yerleşmiş yanlış algının nasıl değiştirilebileceğini, medyanın ve diğer toplumsal aktörlerin bu konuda üstlenebilecekleri rolü tespit edebilmektir.
Bugün öğlene kadar gerçekleştireceğimiz tebliğler oturumunda amacımız, kurusıkı silahlara ilişkin Türkiye’deki durumu genel hatlarıyla ortaya koyabilmektir. Öğle yemeğinden sonra biraraya gelmesini arzu ettiğimiz “Hukuk ve Güvenlik Çalışma Grubu” ile “Sosyal Durum ve Medya Çalışma Grubu”ndan, yaklaşık 1,5 saat sürecek çalışmalarının ardından belirledikleri raporları bizlerle paylaşmalarını bekliyoruz. Çalışma Gruplarının raporlarını dinlemek ve tartışmalarla olgunlaştırarak, ortak aklımızın yansıyacağı bir nihai Sonuç Bildirgesi’ni oluşturmak üzere saat 16:00’da tekrar bu salonda birlikte olacağız.
Kamuoyuna ve ilgili tüm kesimlere duyuracağımız Sonuç Bildirgesi’ni tespit etmemizin ardından, fuayede gerçekleştireceğimiz kokteylimizde karşılıklı sohbet etme imkanımız devam edecek.
Bu vesileyle; tebliğ sunmak ve tartışmacı olmak üzere aramızda bulunan siz değerli dostlarıma çok teşekkürlerimi sunuyor, verimli ve keyifli bir günü paylaşacağımıza inanıyorum.
Umut dolu yarınlara efendim,
- Umut Vakfı Komisyonu Raporu
-
Umut Vakfı olarak Mayıs – Ekim 2007 tarihleri arasında “Kurusıkı Silahların Hukuki ve Sosyal Durumu Arama Toplantısı” (KSHSD) ile ilgili zemin çalışmalarını gerçekleştirmek üzere bir Komisyon oluşturarak, konuyla ilgili taraflar davet edilmiş ve karşılıklı bilgi paylaşımında bulunulmuştur.
Arama toplantısının amacı kurusıkı silahların ülkemizdeki hukuki ve sosyal durumunu, uluslararası durumla kıyaslayarak iyileştirmekten ibarettir. Komisyon toplantıları, bu amacı gerçekleştirmek üzere gerekli hedefleri ve faaliyetleri detaylandırmak, planlamak ve uygulamak üzere gerçekleştirilmiştir.
Arama toplantısından ve komisyondan genel olarak beklentiler aşağıdaki şekilde belirlenmiştir.
- Kurusıkı silahlar mevzuatı konusunda mevcut olan yerel ve uluslararası kanunları araştırmak ve karşılaştırmak,
- Kurusıkı silahlarla ilgili Yargıtay kararlarını ve varsa içtihatlarını bir araya getirmek,
- Tehlikeli bir hal almaya başlayan kurusıkı silahların ateşli silahlara dönüştürülmesi sorununun önüne geçebilmek için gerekli kanuni düzenlemelere yönelik teklifler hazırlamak,
- Kurusıkı silahlarla işlenen suçları, suç haritasındaki mevcudiyetini, bu suçu işleyenleri, mağdurlarının neler ve kimler olduğunu ve mağduriyetin boyutunu sosyal ve ekonomik açıdan ortaya koymak,
- Kurusıkı silah edinme sebeplerinin neler olduğunu ortaya koymak,
- Kurusıkı silahlar konusunda devlet politikalarını ve sektörün rolünü/belirleyiciliğini araştırmak,
- Kurusıkı silah edinenlerin amaçlarının neler olduğunu saptamak ve edinimi azaltıcı/engelleyici tedbirler almak,
- Kurusıkı silahların tehlikelerine bir kez daha dikkat çekmek ve bireysel silahsızlanma çerçevesinde bir söylem hazırlamak.
Komisyon çalışmalarına şu kurumlar bilgi ve deneyimlerini paylaşmak üzere katılmışlardır:
İstanbul il Jandarma Bölge Komutanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü, İstanbul Emniyet Müdürlüğü Asayiş Dairesi, İstanbul Emniyet Müdürlüğü Silah Ruhsat Dairesi, Silah Bayileri (Ümraniye, Sarıgazi, Samandıra Bayi), Üçyıldız Silah San., İçten Av Silahları, Silah Üreticileri ve Satıcıları Derneği...
(KSHSD) Komisyon toplantıları neticesinde kurusıkı silahların durumuna ilişkin tespit ve öneriler şöyledir:
- Kurusıkı silah satanlar üzerindeki denetimi ve müeyyideyi arttırmak gerekmektedir. Kurusıkı silahlarla ilgili Türkiye’de herhangi bir muhatap bulunmamaktadır. Bu muhatabın bulunmaması konuyla ilgili herhangi bir düzenlemenin bulunmamasından kaynaklanmaktadır. Dolayısıyla yapılacak en önemli şeylerden biri konunun muhataplarını oluşturmak, belirlemektir.
- Konuyla ilgili en önemli eksiklik mevzuyla ilgili hiçbir yasal düzenlemenin bulunmamasıdır. Hiçbir düzenleme olmaması nedeniyle edinilmesi çok kolaydır ve bu nedenle toplumda yaygındır. Denetimsizlik ve yaygın kullanımı ölümcül neticelere yol açmakta; kurusıkı tabanca, namlusunun basit bir aparatla değiştirilmesi neticesinde kolaylıkla gerçeğe dönüştürülebilmektedir.
- Mevcut kanun teklifi iyi niyetli ve mevcut mevzuat boşluğunu giderecek bir girişimdir. Ancak, kapsamının genişletilmesi ve kurusıkı silahlarla ilgili sosyal problemlere uygun olarak üzerinde ayrıntılı çalışılması gerektiği tespit edilmiştir. Bu detaylı çalışma arama toplantısı sırasında, konunun uzmanlarından ve hukukçulardan oluşan bir çalışma grubu tarafından gerçekleştirilecek ve her madde incelenerek yeni bir teklif oluşturulacaktır.
- Kurusıkı korumuyor ama öldürüyor. Kurusıkı alma nedenlerinin özenti, güvenlik olduğu ve TV dizilerine paralel olarak kurusıkıların satışında artış olduğu belirtilmiştir. Bu halde masum olan (koruma ve güvenlik) ve masum olmayan (ceza azlığı, kolay ulaşabilirlik, cezanın neredeyse olmaması gibi nedenlerle bu aletlerle suç işlemenin kolay olması) amaçlı edinim olarak ikiye ayrılabileceği belirtilmiştir.
- Komisyon toplantılarına katılan emniyet mensupları, meselenin güvenlikle ilgili olduğunu ifade etmiş; kişinin sahibi olduğu kurusıkı silahı “gerçek silahmış gibi” kullanarak, karşısındakini korkutmak ve kendisine zarar vermesini engellemek amacıyla kullandığını belirtmişlerdir.
- Kurusıkının öldürücü/yaralayıcı bir silah olduğu ve silah tanımı kapsamına alınması gerekliliği ortaya çıkmıştır. Alımının denetiminde psikolojik testler mutlaka uygulanmalı ve kursıkı edinilmesi zorlaştırılmalı ve kısıtlanmalıdır.
- Türkiye’de insanlar, silahlı insanlardan şiddet görme korkusu yaşıyor. Bu oran %30’un altına indirilemiyor. Sonuçta bu korkunun getirdiği de, bir sosyal kamuoyu var. Bu sosyal kamuoyu da dolaylı yoldan, haberlerle beraber veya bu silahların suça dönüşmesi ile beraber, hep gündeme geliyor. Özellikle son beş yılda da Türkiye’de mala karşı işlenen suçlarda yaşanan artışla bu korku oranı arttı.
- Sektör temsilcilerinden alınan bilgilere göre; kurusıkı silahlar, ülkenin daha çok kırsal bölgelerinde talep görülüyor. Başta Karadeniz olmak üzere Doğu ve İç Anadolu bu sıralamayı takip ediyor. Kırsaldan gelen talebin en büyük sebebi ise kurusıkıların yöresel düğünlerde yaygın olarak kullanılmasıdır. Büyük şehirlerin talep ettiği tabanca, üretilen tabancaların %30’una tekabül etmektedir. Kurusıkı silah, koruma amaçlı değil, daha çok (özellikle Anadolu kastediliyor) düğünlerde atış yapmak veya birilerine “silahım var” izlenimi yaratmak için ediniliyor. “Evde silah bulunsun” mantığı ile alıyorlar. Özellikle son üç yıldır, kaçak/illegal silah veya ruhsatlı silah alamayan insanlardan çok ciddi talep var. Kişi bu silahlarla kendini koruyamaz, aksine, kurusıkı silahların ucu kapalı olduğu için kişinin kendisine zarar verir.
- Emniyet mensuplarına göre, kurusıkının bir şekilde yasaklanması, ruhsatsız silaha yönelmeyi getirmez. Kanunlarla bunun önlemi alınabilir. Kurusıkı silahla birlikte, gerçek silahların satışının da çok sınırlandırılması gerekmektedir. 2006’nın ilk dokuz ayında kurusıkı silahların karıştığı olay sayısı, İstanbul’da 2475. Kuru sıkı silahın gerçek silaha dönüştürülmesi ile, yalnızca polis bölgesinde 33 kişi öldürülmüş, 566 kişi ise yaralanmış, 391 gasp olayı meydana gelmiş. Meskun mahalde kurusıkı ile havaya ateş etmek 325. Silah teşhiri ve tehdit olaylarında yakalanan sayı 229. Çoğu zaman kurusıkı silah yakalandığında, ceza almayacakları için işlem yapılamadan salıveriliyor. Adam silahıyla beraber yakalanmış olsa da taşımasına kısıtlama getirilmediği için işlem yapılamıyor. Sadece fatura bilgileri sorgulanabiliyor.
- Her insan bilir ki; biri kurusıkı silah çektiğinde, karşı tarafın belinde gerçek silah varsa, onu öldürür. Yani, öldürücüdür. Ayrıca intiharda da kullanılabilir. Suç işleyenler, hangi alete yakınsa onunla suç işler. Silaha kolay ulaşan birisi silahla suç işler. Kurusıkı silahın taşınması, bulundurulması ve satışının yapılabileceği yerler sınırlandırılmalı, kuralları kanunen belirlenmeli. Örneğin Almanya’da kurusıkı silahların belgesiz taşınmasının cezası çok ağır. Bu nedenle emniyet mensupları, Gülseren Topuz’un önerdiği ve İçişleri Komisyonu’nun üzerine çalışmakta olduğu yasanın –en azından iyi- olduğu, fakat şartların daha da ağırlaştırılması gerektiğini vurgulamaktadırlar. Gerçek silahlara verilen cezalar, kurusıkı silahlara da uygulanmalıdır.
- Kurusıkı edinmek için sadece sabıka kaydı alınması değil, belli suç tiplerini işlemiş olanların kurusıkı almaları engellenmelidir. Mutlaka psikolojik test uygulanması gerekmektedir. Kuru sıkı için en azından bir psikiyatristten “silah almasında sakınca yoktur” diyen bir belgenin alınması gerekir. Adli sicil kaydı, psikiyatrik muayene raporu, satıldıktan sonra beş yılda bir ruhsat/belge yenilemesi de gerekmektedir. Bu arada dönüştürmelerde 6136’ya göre beş yıllık bir ceza öngörülmüştür. Üzerinde çalışılan bu kanuna bu maddenin de eklenmesi gerekir. Çünkü dönüştürme, kişinin masum olmadığını, suç işlemeyi planladığını gösterir.
- Kurusıkı veya gaz tabancası olarak tabir edilen silahlar belde taşındığı zaman 6136 sayılı kanuna girmelidir. Gerçeğe dönüştürülmüş kurusıkı silahlar ele geçirildiği zaman, emniyet birimleri tarafından takibe alınması ve nerede değiştirildiğinin öğrenilmesi gerekir. Yasadışı satılan yerlerin belirlenmesi son derece önemlidir.
- Sözkonusu yasal düzenlemede, cezaların ağırlaştırılmasının yanı sıra cezanın uygulanabilirliğini ve ertelenmemesini sağlayacak hükümler konulmalıdır. Bu nedenle yeni tasarıya ertelenmesini engelleyici bir madde konması düşünülebilir.
- Satılan silahların ambalajlarına kullanım talimatı ile birlikte öldürücü olduğunu belirten bir ibare konmalıdır.
- Kurusıkı tabancalar suç aleti özelliği taşımaktadırlar. Bu nedenle de kurusıkı silahın öncelikle terminolojik tanımının belirlenmesi, silah tanımı kapsamına alınması gereklidir. Türk Ceza Kanunu’nun (TCK) 6. maddesinde yer alan silah tanımına “kurusıkı”nın dahil edilmesi gerekir.
- Yurttaşları kurusıkı silah satın almaya yönlendirici-teşvik edici nitelikteki tüm kampanya ve reklam uygulamalarını engelleyen hükümlerin ilgili yasalarda yer alması gereklidir.
- İçişleri Komisyonu Raporu
- Dönem: 23
Yasama Yılı: 2TBMM (S. Sayısı: 54)Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Tasarısı ve İçişleri Komisyonu Raporu (1/437)Not: Tasarı, Başkanlıkça; tali olarak Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji ile Adalet Komisyonlarına, esas olarak da İçişleri Komisyonuna havale edilmiştir.T.C.BaşbakanlıkKanunlar ve Kararlar 10/10/2007Genel MüdürlüğüSayı: B.02.0.KKG/196-279/3868Konu: YenilemeTÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINAÖnceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.Gereğini arz ederim.Recep Tayyip ErdoğanBaşbakanLİSTEEsas No. Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarısının Adı :1/368 Türkiye Cumhuriyeti ile Irak Cumhuriyeti Arasında Konsolosluk Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı1/424 Telsiz Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı1/565 Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı1/570 Yedek Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanunu ile Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı1/573 Türk Silahlı Kuvvetleri Hasta Beslenme Kanunu Tasarısı1/881 Yedek Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı1/911 Milli Müdafaa Mükellefiyetleri Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı1/974 Geçici İthalat Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı1/1250 Artvin İli Yusufeli İlçesinin Merkezinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı1/1264 Askerlik Kanunu ile Yedek Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı1/1319 Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Tasarısı1/1323 Gülhane Askeri Tıp Akademisi Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı1/1327 Kamu Hastane Birlikleri Pilot Uygulaması Hakkında Kanun Tasarısı32751 Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Avrupa Birliği Genel Sekreterliği ile Arnavutluk Cumhuriyeti Avrupa Entegrasyon Bakanlığı Arasında Avrupa Entegrasyonu Süreci Çerçevesinde İşbirliği Protokolünün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun TasarısıT.C.BaşbakanlıkKanunlar ve Kararlar 07/03/2007Genel MüdürlüğüSayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1359/1025TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINAİçişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 26/2/2007 tarihinde kararlaştırılan “Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.Gereğini arz ederim.Recep Tayyip ErdoğanBaşbakanGENEL GEREKÇEKurusıkı olarak tabir edilen, ses veya gaz fişeği atabilen silahlar nitelikleri bakımından; 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanun ile 2521 sayılı Avda ve Sporda Kullanılan Tüfekler, Nişan Tabancaları ve Av Bıçaklarının Yapımı, Alımı, Satımı ve Bulundurulmasına Dair Kanun kapsamına girmemektedir. Haklarında diğer mevzuat hükümlerinde de herhangi bir düzenleme bulunmaması nedeniyle, bunların imali, satışı, taşınması ya da bulundurulması ruhsata veya belgeye bağlı değildir. Ayrıca bu silahlar, ülkemizde üretildiği gibi yurt dışından da genel hükümlere göre ithal edilebilmektedir. Son zamanlarda bu silahların, ruhsata bağlı gerçek silahlara birebir benzerliklerinden istifade edilmek suretiyle; gasp, soygun, hırsızlık, kapkaç, tehdit, adam kaçırma, zorla senet imzalatma ve benzeri diğer suçlarda kullanıldığı, mahkemelerce suçların silahla işlenmiş olduğu kabul edilerek ceza tayinine gidilebildiği gözlemlenmektedir. Ancak, bunların nitelikleri itibarıyla ruhsata tabi ateşli silah olarak değerlendirilememesi, taşınmasının kanunen yasaklanmış olmaması ve kişilerce kolaylıkla temin edilebilmesi nedeniyle, çeşitli suçlarda sıklıkla kullanılır hâle geldiği ve bu durumun da toplumun huzur ve güvenliğini olumsuz yönde etkilediği tespit edilmiştir. Bu nedenle, kamuoyu gündemine de sıkça gelen bu tür silahlarla işlenen suçların önlenebilmesi açısından, mevcut boşluğu giderecek kanuni düzenleme yapılması zorunlu hâle gelmiştir. Bugüne kadar söz konusu silahların denetim altına alınması hususunda çeşitli çalışmalar yapılmıştır. Kurusıkı silahların ithalinin izne tabi tutulması için, Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından söz konusu silahların genel güvenlik ve asayiş yönünden uygunluk yazısı aranan malzemeler kapsamına alınması yönünde girişimlere başlanılmış ve söz konusu tabancaların ithali için izin alma zorunluluğu getirilmiştir. Kurusıkı silahların ithali izne tabi olduktan sonra, imali hususunda düzenleme yapılması için İçişleri Bakanlığınca, Milli Savunma Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığının da katılımları sağlanarak çalışmalar yapılmıştır. Milli Savunma Bakanlığı; bu silahların üretimi için Bakanlıklarınca verilmiş herhangi bir üretim izni bulunmadığı, konunun kendi görev alanları içine girmediğini, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı; bu silahları üreten sanayi kuruluşlarına verilen imalat belgeleri, ilgili sanayi ve ticaret odalarından alınan kapasite raporu, Bakanlıktan alınan sanayi sicil belgesi, kullanılan üretim teknolojisi, yaratılan istihdam, katma değer ve ihracat potansiyeli gibi kriterler değerlendirilerek imalat izni verildiğini, başta Avrupa Birliği olmak üzere diğer ülkelerde bu tabancaların üretim izinlerinin yasaklanması hususunda herhangi bir tedbir tespit edilmediğini, konuyla ilgili sorunların ithalat, bulundurma ve taşımalardan kaynaklandığı hususlarını bildirmişlerdir. Kurusıkı tabancalarının yürürlükten kaldırılan 765 sayılı Türk Ceza Kanunu kapsamına alınması için Adalet Bakanlığı nezdinde girişimlerde bulunulmuş, söz konusu Bakanlıkça; imali ve satışı serbest bırakılan, 6136 sayılı Kanunda taşınması ve bulundurulmasının yasaklandığına dair hüküm bulunmayan ses ve gaz fişeği atabilen silahların taşınmasında, 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 526 ncı maddesinin birinci fıkrasındaki suç unsurlarının bulunmadığı, bu tabancaların amaç dışı kullanılması hâlinde Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri dairesinde işlem yapılmasının mümkün olduğu, kanunla düzenlenmiş bulunan hususlarda idari tasarrufla suç ihdasının mümkün bulunmadığı bildirilmiştir. Muhtemel olayların önlenmesi, kamu güvenliğinin bozulmaması, yaptırımsız kalacak suç oluşmaması amacıyla, valiliklerce 5442 sayılı İl İdaresi Kanununun 11 inci maddesine dayanılarak, kurusıkı ses ve gaz tabancalarının bulundurulması, taşınması ve ateş edilmesine dair yasaklamalar getirilmiş, yasaklamalara uymayanlar hakkında yerel mahkemelerce 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 526 ncı maddesine göre işlem yapılmış, yerel mahkemelerin vermiş olduğu kararlar Yargıtay Başkanlığına temyiz için gönderildiğinde, Yargıtayca, gaz tabancalarının suç teşkil eden bir nitelik taşımayıp, alınıp satılmaları, taşınıp bulundurulmaları hususunda herhangi bir kanuni düzenleme bulunmadığı gerekçe gösterilerek, valiliklerce alınan yasaklama kararlarına uyulmaması nedeniyle verilen mahkûmiyet kararları bozulmuş, valiliklerce alınan yasaklama kararları da geçersiz kalmıştır. İçişleri Bakanlığınca; söz konusu silahların onsekiz yaşından küçüklere satılmaması, satılan tabancaların mülki amirliklere bildirilmesi, satışların denetime tabi tutulması yönünde değişik zamanlarda yapılan genelgeler ile mevcut kanuni boşluk giderilmeye çalışılmıştır. Ancak suç ve cezaların kanunlarla düzenlenmesi anayasal bir zorunluluk olduğundan, bu konuda yapılan idari işlemler yaptırımsız kalmıştır. Genel mevzuat hükümleri çerçevesinde konuyla ilgili olarak yapılabilecek işlemler hakkında hukuki görüşlere başvurulmuş, bahsi geçen silahlarla ilgili olarak idarece herhangi bir yasağın getirilemeyeceği, konulan yasakların da yargı merciince kaldırılmakta olduğundan, amacı dışında kullanılmasının tespiti hâlinde genel hükümlere göre işlem yapılmasını, izin alınmadan ülkeye sokulması hâlinde, yasadışı yollardan ithalat yapmak suçundan işlem yapılması gerektiği belirtilmiştir. Emniyet Genel Müdürlüğünce yapılan bir çalışmaya göre, ülkemizde 2004 yılı itibarıyla resmi kayıtlara girmiş yaklaşık olarak 356.218 adet kurusıkı olarak tabir edilen silah bulunduğu, bu silahlarla 2002 yılından 2004 yılının Temmuz ayına kadar 11.249 suç işlendiği ve bu silahların dolaylı olarak karıştığı suç adedinin 4.283 olduğu tespit edilmiştir. Haklarında kanuni düzenleme bulunmayan söz konusu silahların, gerek görünüşü, gerekse kullandıkları fişeğin patlaması sırasında çıkardığı ses itibarıyla ve yakından incelenmedikçe gerçek silahlardan ayırt edilemediği, kötü niyetli kişi ve kişilerce çeşitli suçlarda ya da düğün ve spor müsabakaları sonrası havaya ateş etmede kullanıldıkları, hatta gerçek silah kullanıldığı hâlde güvenlik güçlerine bu silahların teslim edildiği, bu durumun kamu güvenliğini olumsuz etkilediği, halk üzerinde korku ve panik yaratıldığı, hatta bu tabancaların namlularının değiştirilmesi sonucu ruhsata tabi gerçek tabanca vasfına dönüştürüldükleri dikkate alındığında bu konuda kanuni düzenleme yapılması kaçınılmaz hâle gelmiştir. Tasarı ile, yukarıda belirtilen gerekçeler ışığında, haklarında mevzuat hükümlerinde herhangi bir düzenleme bulunmayan kurusıkı olarak tabir edilen ses veya gaz fişeği atabilen tabancaların, imali, ithali, taşınması ve bulundurulması hususlarının düzenlenmesi amaçlanmıştır.MADDE GEREKÇELERİMadde 1- Madde ile, ruhsata tabi gerçek silahlara olan benzerliklerinden yararlanılarak çeşitli suçlarda kullanıldığı, kamu huzur ve güvenliğini bozduğu tespit edilen ve haklarında mevzuatta düzenleme yapılmamış olan ses ve gaz fişeği atabilen silahlar hakkındaki mevcut kanuni boşluğun giderilmesine yönelik düzenleme yapılması amaçlandığı ifade edilmiştir.Madde 2- Madde ile, Kanunun kapsamı belirlenmiştir. Ayrıca madde ile, tereddütlerin ortadan kalkması ve uygulama birliği sağlamak açısından ses ve gaz tabancası ibaresine açıklama getirilerek bu silahlar kurusıkı olarak tabir edilen tabancayı da içine alır şekilde tanımlanmıştır.Madde 3- Madde ile, kurusıkı silahların imali, Sanayi ve Ticaret Bakanlığının iznine bağlanmış ve imalata ilişkin usul ve esasların ilgili kurum ve kuruluşların görüşü alınmak kaydıyla bu Bakanlıkça belirleneceği hüküm altına alınmıştır. Bu düzenleme ile, söz konusu silahların imalatının belirli standartlara bağlanması ve konu ile ilgili kurum ve kuruluşların yapılacak düzenlemelere katılımının sağlanması amaçlanmıştır. Ayrıca, söz konusu silahların ruhsata tabi ateşli silahlara dönüştürülmesini engelleyecek tedbirlerin alınarak üretim yapılması zorunluluğu getirilmiştir. Böylelikle, ateşli silahlara oranla temini kolay olan, parasal açıdan çok daha az külfet getiren bu silahların gerçek silah olarak suçta kullanılmasının önlenmesi amaçlanmıştır. Diğer taraftan, maddede Kanun kapsamında sayılan silahların ithal ve ihraç işlemlerinin genel hükümlere göre yerine getirileceği belirtilmiş ve bunların ithali hususunda İçişleri Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığının uygun görüşü aranacağı hükme bağlanmıştır. Böylelikle ithal edilecek bu silahların, ülkemizde üretimine izin ve-rilenlerle aynı nitelikte olmaları, özellikle ruhsata tabi ateşli silah vasfına dönüştürülmesi mümkün olamayacak nitelikte olmaları hususunda denetim mekanizması oluşturulmuştur.Madde 4- Madde ile, Kanun kapsamında sayılan silahların taşınması ile onsekiz yaşından küçüklere satılması yasaklanarak, bu konudaki kanuni boşluğun giderilmesi amaçlanmıştır. Bu tür silahların, ruhsata tabi ateşli silahlardan inceleme yapılmadan ayırt edilemediği, bu benzerliklerinden istifade edilmek suretiyle de, gasp, soygun, hırsızlık, kapkaç, tehdit, adam kaçırma, zorla senet imzalatma gibi çeşitli suçlarda sıklıkla kullanılır hâle geldiği, bu durumun ise toplumun huzur ve güvenliğini olumsuz yönde etkilediğine şahit olunmaktadır. Dolayısıyla yapılan bu düzenleme son zamanlarda kamuoyu gündemine sıkça gelen bu tür silahlarla işlenen suçların, işlenmeden önlenebilmesi açısından önem arz etmektedir. Söz konusu silahların taşınmasının başlı başına suç olarak kabul edilmesi ve nakillerinin her an kullanıma elverişli olmayacak ve kolay ulaşılamayacak şekilde, kutu içerisinde yapılması sağlanarak, bunların kişilerin üzerlerinde taşınmasının ve suçta kullanılmasının önüne geçilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca bu silahların satışının, mermi veya av malzemesi ya da yivsiz tüfek satışı yapmak için valiliklerce ruhsatlandırılmış yerlerce yapılması ile bunları satanların, ellerinden çıkaranların veya yeni edinenlerin bir ay içinde mülki amirliğe bildirimde bulunmaları zorunluluğu getirilerek, bu işlemlerin denetim altına alınması sağlanmıştır.Madde 5- Madde ile, Kanun kapsamındaki silahları izinsiz üretenler ve bu silahları gerçek ateşli silah vasfına dönüştürenlere ağır cezai yaptırımlar getirilmiştir. Maddenin ikinci fıkrasında bu silahları gerçek ateşli silaha dönüştürenler için 6136 sayılı Kanunun izinsiz ateşli silah imal edenlerle ilgili yaptırımın uygulanacağı hüküm altına alınmıştır.Madde 6- Madde ile, ses ve gaz fişeği atabilen silahları izinsiz taşıyanlara ve belirlenen usule aykırı satış yapanlara uygulanacak yaptırım düzenlenmiştir.Madde 7- Madde ile, Kanun kapsamına giren silahların imal, ithal, ihraç, bulundurma, nakil, satış veya edinilmesine ilişkin usul ve esaslar ile bunlarla ilgili izin, kayıt ve tescil işlemlerinin yönetmelik ile belirleneceği hüküm altına alınmıştır.Geçici madde 1- Madde ile, Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla ellerinde bu silahları bulunduranların silahlarının kayıt altına alınması amaçlanmaktadır. Mevcut fabrika ve imalathanelerin kanun ve yönetmelikle getirilecek zorunlu standartlara uygun üretim yaptıklarını belgelemeleri hâlinde ayrı bir izin almalarına gerek olmadığı yönünde düzenleme yapılmıştır. Bu silahların üretimine ilişkin sanayi envanteri oluşturulması bakımından bugüne kadar üretilmiş ve Kanun yürürlüğe girdikten sonra üretilecek silahların bildiriminin yapılması zorunluluğu getirilmiştir.Madde 8- Yürürlük maddesidir.Madde 9- Yürütme maddesidir.22. Dönemİçişleri Komisyonu RaporuTürkiye Büyük Millet Meclisiİçişleri Komisyonu 09/05/2007Esas No.: 1/1319,2/964Karar No.: 63TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINAİçişleri Bakanlığınca hazırlanarak 07/03/2007 tarihinde Başkanlığınıza sunulan “Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Tasarısı” ile “İstanbul Milletvekili Gülseren Topuz’un Kuru Sıkı Tabir Edilen Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Teklifi”, Başkanlığınız tarafından sırasıyla 12/03/2007 ve 07/03/2007 tarihlerinde esas komisyon olarak Komisyonumuza, tali komisyon olarak da Adalet ve Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonlarına havale edilmiştir. Komisyonumuz,18/04/2007 tarihli 51 inci toplantısında Tasarı ile Teklifi gündemine alarak görüşmeye başlamış, bunları aynı mahiyette gördüğünden birleştirilerek görüşmelerine ve görüşmelerde Tasarı metninin esas alınmasına karar vermiştir. Komisyonumuz birleştirilen Tasarı ile Teklifin olgunlaştırılması amacıyla bir alt komisyon kurulmasını kararlaştırmıştır. Alt Komisyon üyeliklerine seçilen Adıyaman Milletvekili Şevket Gürsoy, Eskişehir Milletvekili Muharrem Tozçöken, Kırklareli Milletvekili Mehmet S. Kesimoğlu, Kilis Milletvekili Veli Kaya, Muş Milletvekili Seracettin Karayağız ve Van Milletvekili Mehmet Kartal Alt Komisyon Başkanlığına Muş Milletvekili Seracettin Karayağız’ı seçerek çalışmalarına başlamıştır. Alt Komisyon toplantılarına İçişleri, Milli Savunma, Adalet, Maliye, Sanayi ve Ticaret Bakanlıkları temsilcileri katılmıştır. Alt Komisyon Teklif ile gerekçesini inceleyerek 26/04/2007 tarihinde çalışmalarını tamamlamış ve hazırladığı rapor ile metni Komisyonumuza sunmuştur. Komisyonumuz 09/05/2007 tarihli 52 nci toplantısında İçişleri, Milli Savunma, Adalet, Maliye, Sanayi ve Ticaret Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Alt Komisyon Raporu ve metnini inceleyerek karara bağlamıştır.Tasarı ile kurusıkı olarak tabir edilen ses ve gaz fişeği atabilen tabancaların, imali, ithali, taşınması ve bulundurulması hususları düzenlenmekte ve uygulamadaki boşluk giderilmeye çalışılmaktadır.Tasarı üzerinde Alt Komisyon tarafından yapılan değişiklikler şunlardır:1. Tasarının amacı düzenleyen 1 inci maddesi ile kapsamı düzenleyen 2 nci maddesi, birbirinin içine geçmiş durumdadırlar ve tekrar içermektedirler. Dolayısıyla maddeler, “amaç ve kapsam” başlığı altındaki tek maddede birleştirilmiştir.2. Tasarının 3 üncü maddesi, kuru-sıkı silahların imal, ithal ve ihracını düzenlemektedir. Maddenin ikinci fıkrasında kuru-sıkı silahların, 6136 sayılı Kanun hükümlerine göre ruhsata tabi silahlara dönüştürülemeyeceği hükmü getirilmektedir. Ancak buradaki amaç ruhsatla ilişkili olmaksızın kuru-sıkı silahların 6136 sayılı Kanun kapsamındaki silahlara dönüşümünü engellemek olduğundan fıkradaki “göre ruhsata” ibaresi madde metninden çıkarılmıştır. Diğer taraftan kuru-sıkı silahların diğer silahlardan ayırt edilmesi için, imal sırasında, silah üzerine ayırt edici bir işaret konmasının gerekli olduğu düşünülmüş ve maddeye, kuru sıkı silah üzerine ayırt edici işaret koyma zorunluluğu getirilmiştir. Bu işaretin ne olacağı ise yönetmelik tarafından belirlenecektir.3. Tasarının 4 üncü maddesi kuru-sıkı silahların taşınmasını yasaklamakta, taşıma ile nakil arasındaki farkı ortaya koymakta ve satışını düzenlemektedir. Alt Komisyon maddede Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesi ile kurulan ilişkinin gereksiz olduğu düşüncesinden hareketle birinci fıkrayı yeniden yazmıştır. Alt Komisyon 6136 sayılı Kanun kapsamında işlenen suç ile ateşli silahla suç işlemenin farkını gözeterek her iki durumu madde metninde ayrı ayrı saymıştır. Alt Komisyonumuzda kuru-sıkı silah almada engeli olmayanların Cumhuriyet Savcılığından alınacak sabıka kaydı ile belirlenmesinin maddeye işlenmesi yolunda bir düşünce ileri sürülmüşse de bunun zaten başka bir yolunun olmadığı belirtilmiştir. Ancak Cumhuriyet Savcılığınca verilecek sabıka kaydının kuru-sıkı silah almaya engel oluşturup oluşturmadığının saptanmasının kolay olmadığı ve bu nedenle bu belgenin güvenlik güçlerine ibrazının zorunlu olduğu ifade edilmiştir. Bu konunun ayrıntılarının yönetmelikte gösterilmesinin daha uygun olacağı düşüncesiyle bu konuda maddeye bir ekleme yapılmamıştır.Maddenin birinci fıkrasına eklenen bir (c) bendi ile Yönetmelikte belirlenmiş esas ve usullere aykırı olarak imal edilmiş olanların satılması yasak kapsamına alınmış ve yönetmeliğe aykırı imal edilmiş silahları satanlara yaptırım uygulanmasının önü açılmıştır.Maddenin ikinci fıkrasındaki “valiliklerce” ibaresi fazlalık olduğundan madde metninden çıkarılmış; hukuki sorun doğmaması için “devredenler” ibaresi “devredenler ve satanlar”, “devralanlar” ibaresi “devralanlar ve satın alanlar” biçiminde değiştirilmiştir.Maddenin son fıkrasında taşıma ve nakil arasındaki fark belirlenmeye çalışılmaktadır. Fıkraya, “boş olarak” biçimindeki ibarenin eklenmesiyle kuru-sıkı silahların içinde mermi olmadan taşınması zorunlu hale getirilmiş ve dolu olarak yakalanan silahlar nakil kavramının kapsamından çıkarılmıştır.4. Tasarının 5 ve 6 ncı maddeleri cezai hükümleri düzenlemektedir. Bu nedenle maddeler tek madde altında birleştirilmiş ve maddenin başlığı “cezai hükümler” biçiminde değiştirilmiştir. 5 inci maddenin birinci fıkrasında üretim için belirlenmiş esas ve usullere aykırı üretimde bulunanların bir yıldan üç yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılmaları öngörülmüştür. Üretime ilişkin esas ve usullerin ise yönetmelikle belirleneceği hüküm altına alınmıştır. Bu durumda cezası kanunla belirlenmiş suçun kendisinin yönetmelikle belirlenmesi öngörülmüş olmaktadır. Suç ve cezanın kanuniliği ilkesine aykırı olan bu düzenleme değiştirilerek aykırılık giderilmiştir. Yeni düzenlemeyle yönetmelikte belirtilen esas ve usullere aykırı davranışta bulunan üreticilere idari para cezası öngörülmüş ve suçun tekrarı halinde uygulanacak para cezası ağırlaştırılmıştır. Diğer taraftan belirtilen esas ve usullere aykırı üretim olması halinde sadece üretenlerin değil, bu silahları satanların da yaptırımla karşılaşmaları sağlanmakta ve bu suretle standart dışı üretim engellenmeye çalışılmaktadır.5 inci maddenin ikinci fıkrasında, kuru sıkı silahların 6136 sayılı Kanun kapsamındaki silahlara dönüştürülmesini engellemek için, tadilat yapanlara 6136 sayılı Kanunun 12 nci maddesinde belirtilen cezanın uygulanacağı belirtilmektedir. Alt Komisyondaki görüşmeler sırasında kuru sıkı silahın 6136 sayılı Kanunda öngörülen silahlardan biri haline gelmiş olması halinde 6136 sayılı Kanun hükümlerinin başkaca bir hükme gerek kalmaksızın kendiliğinden uygulanacağı ve ikinci fıkra hükmüne gerek olmadığı ifade edilmiştir. Ancak uygulamada tereddüt oluşmaması için “6136 sayılı Kanun hükümleri saklıdır.” biçimindeki bir fıkranın yararlı olacağı belirtilmiş ve fıkra bu şekilde değiştirilmiştir.5. 7 nci maddede belirtilen yönetmeliğin üç ay içinde çıkarılmasının güç olduğu düşünülerek süre altı aya çıkarılmıştır.6. Geçici madde, yeni düzenlemeler yürürlüğe girdikten sonra mevcut kuru sıkı silah sahipleri ile üreticilerin yeni duruma kendilerini uyarlamalarına olanak tanıyan hükümler içermektedir. Ancak uygulamaya ilişkin hususlar altı ay içinde yürürlüğe konulacak bir yönetmelikle belirleneceğinden silah sahiplerine ve üreticilere verilen sürenin de yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten sonra başlatılması gereklidir. Alt Komisyon maddeyi bu doğrultuda yeniden yazmıştır.7. Tasarının toplam 9 olan madde sayısı 7’ye indirildiğinden madde sıralaması yeniden yapılmıştır.Komisyonumuz Alt Komisyon metnini benimsemiş ve metin üzerinde iki değişiklik yapmıştır. Bu değişiklikler şunlardır:1. Alt Komisyonun uygulamada tereddüt oluşmaması için “6136 sayılı Kanun hükümleri saklıdır.” biçimindeki bir fıkrayı madde metnine eklemesi yerinde görülmemiştir. Alt Komisyon Raporunda da belirtildiği gibi kuru sıkı silahın 6136 sayılı Kanunda öngörülen silahlardan biri haline gelmiş olması halinde 6136 sayılı Kanun hükümlerinin başkaca bir hükme gerek kalmaksızın kendiliğinden uygulanacağı açıktır.?Komisyonumuz bu nedenle sözkonusu (2) numaralı fıkrayı madde metninden çıkarmıştır.2. Geçici madde 1 Kanunun yürürlüğe girmesinden sonra ortaya çıkabilecek uyumsuzlukları gidermeye çalışmaktadır. İkinci fıkrada süreler yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten sonra başlatılmaktadır. Ancak birinci fıkrada da bir yıllık bir süre olduğu halde süre Kanunun yayımı tarihinden itibaren başlatılmaktadır. Komisyonumuz fıkralar arasındaki bu uyumsuzluğu gidererek birinci fıkradaki süreyi de yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren bir yıl sonraya bırakmıştır.Alt Komisyon metninin diğer maddeleri aynen kabul edilmiştir.Raporumuz, Genel Kurula saygıyla arz olunur.Başkan Başkanvekili Kâtip Tevfik Ziyaeddin Akbulut Ali Sezal Sinan Özkan Tekirdağ Kahramanmaraş Kastamonu Üye Üye Üye Ali Küçükaydın Şevket Gürsoy Nur Doğan Topaloğlu Adana Adıyaman Ankara Üye Üye Üye Şevket Orhan Ali Yüksel Kavuştu Muharrem Tozçöken Bursa Çorum Eskişehir Üye Üye Üye Recep Koral Sıdıka Sarıbekir Hakkı Ülkü İstanbul İstanbul İzmir Üye Üye Üye Veli Kaya Seracettin Karayağız Nurettin Sözen Kilis Muş Sivas Üye Üye Üye Selami Uzun Mehmet Kartal Mehmet Çiçek Sivas Van Yozgat Üye Nadir Saraç Zonguldak İçişleri Komisyonu RaporuTürkiye Büyük Millet Meclisiİçişleri Komisyonu 12/11/2007Esas No.: 1/437Karar No.: 4TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINAİçişleri Bakanlığınca 22 nci yasama döneminde hazırlanarak, 7/3/2007 tarihinde Başkanlığınıza sunulan, “Ses ve Gaz Fişeği Atabilen Silahlar Hakkında Kanun Tasarısı”, İçişleri Komisyonunda görüşülmüş ve Komisyon raporu 1415 sıra sayısı alarak bastırılmıştır.Genel Kurulun gündemine giren rapor 22 nci dönemde görüşülmemiş ve İçtüzüğün 77 nci maddesine göre hükümsüz kalmıştır.Hükümet, söz konusu Tasarıyı, 10/10/2007 tarihinde yenilemiştir. Tasarı, Başkanlığınızca 22/10/2007 tarihinde (1/437) esas numarasıyla Komisyonumuza havale edilmiş ve Komisyonumuz, 7/11/2007 tarihli üçüncü toplantısında, İçişleri, Maliye ve Adalet bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmeler sırasında;l Tasarıda öngörülen idari para cezalarının yeterli olmadığı ve arttırılması gerektiği,l İdari para cezalarının niteliği gereği caydırıcı olmadığı, Türk Ceza Kanunu kapsamında cezai müeyyideler konulması gerektiği,l Tasarı kapsamındaki silahları teşvik edici nitelikte reklamlara yasak getirilmesi gerektiği,l Kurusıkı tabir edilen silahlarla ilgili hükümlerin ayrı bir kanun şeklinde değil, 10/7/1953 tarihli ve 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanun kapsamına alınması gerektiği,l Geçici hükümlerde düzenlenen sürelerin çok uzun olduğu,l Kurusıkı silah edinmek için sabıka kaydı alınmakla yetinilmemesi, alıcıya psikolojik test uygulanması ve ilgilinin silah almasında sakınca olmadığına dair psikiyatrik muayene raporu alınması gerektiği,şeklinde görüş ve temenniler ifade edilmiştir.Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerden sonra, Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca uygun görülmüştür. Tasarının maddelerinin görüşülmesine geçilmeden önce İçtüzüğün 77 nci maddesine göre verilen önerge kabul edilerek, 22 nci yasama döneminde Tasarının İçişleri Komisyonunda kabul edilen metni ve Komisyon raporu aynen benimsenmiştir.Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere arz olunur.Başkan Başkanvekili Sözcü Tevfik Ziyaeddin Akbulut Feyzullah Kıyıklık Selami Uzun Tekirdağ İstanbul Sivas (İmzada bulunamadı) Kâtip Üye Üye Ayşe Türkmenoğlu Ali Küçükaydın Bekir Aksoy Konya Adana Ankara Üye Üye Üye Mehmet Cemal Öztaylan Muhammet Rıza Yalçınkaya Emin Nedim Öztürk Balıkesir Bartın Eskişehir Üye Üye Üye Hasan Özdemir Ali Temür Abdulhadi Kahya Gaziantep Giresun Hatay Üye Üye Üye Abdulaziz Yazar Mehmet Ali Özpolat Süleyman Çelebi Hatay İstanbul Mardin Üye Üye Üye Mustafa Enöz Ali Oksal M. Nuri Yaman Manisa Mersin Muş Üye Üye Recep Yıldırım Suat Binici Sakarya Samsun HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİNSES VE GAZ FİŞEĞİ ATABİLEN SİLAHLARHAKKINDA KANUN TASARISIAmaçMADDE 1- (1) Bu Kanunun amacı, ses ve gaz fişeği atabilen silahlara ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.KapsamMADDE 2- (1) Bu Kanun, ses ve gaz fişeği atabilen silahların nitelikleri, imali, ithali, ihracı, satışı, edinilmesi, bulundurulması ve taşınması hakkındaki usul ve esaslar ile bunlarla ilgili izin, kayıt ve tescil işlemlerini kapsar.(2) Bu Kanunda geçen ses ve gaz fişeği atan silah; kurusıkı silah olarak da tabir edilen ses ve gaz fişeği atabilen silahları ifade eder.İmal, ithal ve ihraçMADDE 3- (1) Bu Kanun kapsamına giren silahların imali Sanayi ve Ticaret Bakanlığının iznine tabidir. İmalata ilişkin usul ve esaslar ilgili kurum ve kuruluşların görüşü alınmak kaydıyla bu Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.(2) Bu Kanun kapsamındaki silahların 10/7/1953 tarihli ve 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanun hükümlerine göre ruhsata tabi silah vasfına dönüştürülmesini engelleyecek şekilde üretilmesi zorunludur. Bu zorunluluk ithalatta da aranır.(3) Bu Kanun kapsamındaki silahların ithal ve ihraç işlemleri, genel hükümlere göre yerine getirilir. Ancak bunların ithalinde, İçişleri Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığının uygun görüşü aranır.Taşınması, satışı ve nakliMADDE 4- (1) Bu Kanun Kapsamına giren silahların;a) Taşınması,b) Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına mahkûm olanlar ile ateşli silahlarla işlenen suçlardan hükümlü bulunanlara ve onsekiz yaşından küçüklere satılması,yasaktır.(2) Bu silahların satışı, mermi veya av malzemesi ya da yivsiz tüfek satışı yapmak için valiliklerce ruhsatlandırılmış yerlerce yapılır. Bunları satan bayilerle, üçüncü şahıslara devredenler ve üçüncü şahıslardan devralanların bir ay içinde mahallî mülki amire bildirimde bulunmaları zorunludur.(3) Söz konusu silahlar her an kullanıma elverişli olmayacak ve kolay ulaşılmayacak şekilde, kutu içerisinde nakledilebilirler. Bunların belirtilen şekil ve şartların dışındaki nakilleri taşıma olarak kabul edilir.İzinsiz imalata ilişkin cezalarMADDE 5- (1) Bu Kanun kapsamındaki silahları yetkili mercilerden izin almadan veya üretim için belirlenmiş esas ve usullere aykırı olarak imal edenler bir yıldan üç yıla kadar hapis ve yüz günden beşyüz güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır.(2) Bu Kanun kapsamındaki silahlar üzerinde, 6136 sayılı Kanun kapsamına giren ruhsata tabi silaha dönüşecek şekilde tadilat yapanlar, aynı Kanunun 12 nci maddesinin birinci fıkrasına göre cezalandırılır.İzinsiz taşıma, bulundurma veya satışMADDE 6- (1) Bu Kanunun 4 üncü maddesindeki yasaklara aykırı davranışta bulunanlara beşyüz Yeni Türk Lirası idari para cezası verilir. Ayrıca silahın mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilir.(2) Bu Kanun hükümlerine göre idari para cezasına ve mülkiyetin kamuya geçirilmesine karar vermeye mahallî mülki amir yetkilidir.YönetmelikMADDE 7- (1) Bu Kanun kapsamına giren silahların imal, ithal, ihraç, bulundurma, nakil, satış veya edinilmesine ilişkin usul ve esaslar ile bunlarla ilgili izin, kayıt ve tescil işlemleri Dış Ticaret Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanlığın görüşü alınmak suretiyle İçişleri Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca üç ay içinde müştereken çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.Bildirim ve izinlerGEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Kanun kapsamına giren silahları ellerinde bulunduranlar, bir yıl içinde mülki amirliğe bildirimde bulunmaları hâlinde, haklarında cezai takibat yapılmaz.(2) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte üretim yapmakta olanların, bu Kanunla belirlenen esas ve usullere göre gerekli izinleri altı ay içinde almaları zorunludur. Bu Kanun hükümlerine uygun olarak üretim yapılması kaydıyla yetkili makamlardan izin alarak tabanca veya yivsiz tüfek üretimi yapanların, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar, ürettikleri her türlü model ve tip kurusıkı silahın miktarını yetkili makamlara bildirmeleri şartı ile bu Kanun kapsamındaki silahları üretmek için ayrıca izin almaları zorunlu değildir.(3) Bu Kanun kapsamına giren silahların ithalat ve ihracını yapanların, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar olan ithal ve ihraç miktarını altı ay içinde yetkili makamlara bildirmeleri zorunludur.(4) Belirtilen süreler içinde bildirimde bulunmayanlar ve gerekli izinleri almayanlar hakkında bu Kanunun 5 inci ve 6 ncı maddelerine göre işlem yapılır.YürürlükMADDE 8- (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.YürütmeMADDE 9- (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUNKABUL ETTİĞİ METİNSES VE GAZ FİŞEĞİ ATABİLEN SİLAHLARHAKKINDA KANUN TASARISIAmaç ve kapsamMADDE 1- (1) Bu Kanunun amacı, ses ve gaz fişeği atabilen silahların nitelikleri, imali, ithali, ihracı, satışı, edinilmesi, bulundurulması ve taşınması hakkındaki usul ve esaslar ile bunlarla ilgili izin, kayıt ve tescil işlemlerini düzenlemektir.(2) Bu Kanunda geçen ses ve gaz fişeği atan silah; kurusıkı silah olarak da tabir edilen ses ve gaz fişeği atabilen silahları ifade eder.İmal, ithal ve ihraçMADDE 2- (1) Bu Kanun kapsamına giren silahların imali Sanayi ve Ticaret Bakanlığının iznine tabidir.(2) Bu Kanun kapsamındaki silahların 10/7/1953 tarihli ve 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanun hükümlerine tabi silah vasfına dönüştürülemeyecek ve üzerinde 6136 sayılı Kanun hükümlerine tabi silahlardan ayırt edilmesini sağlayan bir işaret taşıyacak şekilde üretilmesi zorunludur. Bu zorunluluklar ithalatta da aranır.(3) Bu Kanun kapsamındaki silahların ithal ve ihraç işlemleri, genel hükümlere göre yerine getirilir. Ancak bunların ithalinde, İçişleri Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığının uygun görüşü aranır.Taşınması, satışı ve nakliMADDE 3- (1) Bu Kanun kapsamına giren silahların;a) Taşınması,b) Ateşli silahlarla işlenen veya 6136 sayılı Kanun kapsamına giren suçlardan dolayı hükümlü bulunanlar ile kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına mahkûm olanlara veya onsekiz yaşından küçüklere satılması,c) Yönetmelikte belirlenmiş esas ve usullere aykırı olarak imal edilmiş olanların satılmasıyasaktır.(2) Bu silahların satışı, mermi veya av malzemesi ya da yivsiz tüfek satışı yapmak için ruhsatlandırılmış yerlerce yapılır. Bu silahları satan bayilerle, başkalarına satan veya devredenlerin ya da başkalarından satın alan veya devralanların bir ay içinde Cumhuriyet Savcılığından alacakları sabıka kaydıyla birlikte mahallî mülki amire bildirimde bulunmaları zorunludur.(3) Söz konusu silahlar, ancak her an kullanıma elverişli olmayacak ve kolay ulaşılmayacak şekilde, boş olarak kutu içerisinde nakledilebilirler. Bu silahların belirtilen şekil ve şartların dışında nakledilmesi taşıma olarak kabul edilir.Ceza hükümleriMADDE 4- (1) Bu Kanun kapsamındaki silahları yetkili mercilerden izin almadan veya 6136 sayılı Kanun hükümlerine tabi silah vasfına dönüştürülecek şekilde imal edenler bir yıldan üç yıla kadar hapis ve yüz günden beşyüz güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır.(2) Bu Kanunun 3 üncü maddesindeki yasaklara aykırı davranışta bulunanlara beşyüz Yeni Türk Lirası idari para cezası verilir. Ayrıca bu silahların mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilir.(3) Bu Kanun kapsamına giren silahları, yönetmelikte belirlenmiş esas ve usullere aykırı olarak imal edenlere beşbin Yeni Türk Lirasından yirmibin Yeni Türk Lirasına kadar idari para cezası verilir. Bu fiilin tekrarı halinde idari para cezasının iki katına karar verilir.(4) Bu Kanun hükümlerine göre idari para cezasına ve mülkiyetin kamuya geçirilmesine karar vermeye mahallî mülki amir yetkilidir.YönetmelikMADDE 5- (1) Bu Kanun kapsamına giren silahların imal, ithal, ihraç, bulundurma, nakil, satış veya edinilmesine ilişkin usul ve esaslar ile bunlarla ilgili izin, kayıt ve tescil işlemleri Dış Ticaret Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanlığın görüşü alınmak suretiyle İçişleri Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca altı ay içinde müştereken çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.Geçici hükümlerGEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Kanun kapsamına giren silahları ellerinde bulunduranlar, yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde mülki amirliğe bildirimde bulunmaları hâlinde, haklarında cezai takibat yapılmaz.(2) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte üretim yapmakta olanların, bu Kanunla belirlenen esas ve usullere göre gerekli izinleri, yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde almaları zorunludur. Bu Kanun hükümlerine uygun olarak üretim yapılması kaydıyla yetkili makamlardan izin alarak tabanca veya yivsiz tüfek üretimi yapanların, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar, ürettikleri her türlü model ve tip kurusıkı silahın miktarını yetkili makamlara bildirmeleri şartı ile bu Kanun kapsamındaki silahları üretmek için ayrıca izin almaları zorunlu değildir.(3) Bu Kanun kapsamına giren silahların ithalat ve ihracını yapanların, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar olan ithal ve ihraç miktarını altı ay içinde yetkili makamlara bildirmeleri zorunludur.(4) Belirtilen süreler içinde bildirimde bulunmayanlar ve gerekli izinleri almayanlar bu Kanunun 4 üncü maddesine göre cezalandırılır.YürürlükMADDE 6- (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girerYürütmeMADDE 7- (1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.Recep Tayyip ErdoğanBaşbakan Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.V. Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd. M. V. Gönül A. Şener M. A. Şahin Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı B. Atalay A. Babacan M. Aydın Devlet Bakanı Devlet Bakanı Adalet Bakanı N. Çubukçu K. Tüzmen C. Çiçek Millî Savunma Bakanı İçişleri Bakanı Maliye Bakanı M. V. Gönül A. Aksu K. Unakıtan Millî Eğitim Bakanı Bayındırlık ve İskân Bakanı Sağlık Bakanı H. Çelik F. N. Özak R. Akdağ Ulaştırma Bakanı Tarım ve Köyişleri Bakanı Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı B. Yıldırım M. M. Eker M. Başesgioğlu Sanayi ve Ticaret Bakanı En. ve Tab. Kay. Bakanı Kültür ve Turizm Bakanı A. Coşkun M. H. Güler A. Koç Çevre ve Orman Bakanı O. Pepe